نماینده مردم یزد و صدوق بر لزوم تسریع انتقال آب به یزد و پیامدهای منفی زیست محیطی فقر آبي دشت‌هاي يزد و افت شدیدسطح آب زیرزمینی تاکید کرد

نماینده مردم یزد و صدوق

بر لزوم تسریع انتقال آب به یزد و پیامدهای منفی زیست محیطی فقر آبي دشت‌هاي يزد و افت شدیدسطح آب زیرزمینی تاکید کرد

یزدفردا "سفره‌هاي زيرزميني هميشه حكم پس‌انداز را داشتند، صندوق‌هاي آبي كه ذخيره‌شان با احتياط برداشت مي‌شد، امروز خود تشنه آب هستندامروز نه‌تنها آب‌هاي سطحي را از دست داده‌ايم، بلكه از سفره‌هاي زيرزميني هم به قدري بي‌رويه برداشت كرديم كه هيچ نشاني از آبي آب در آنها نيست و تنها موجودي شان خاك است حالا همه دشت‌هاي استان يز.د ممنوعه شده‌اند و بيلان منفي برداشت از آنها به 300 ميليون متر مكعب رسيده است.بحراني‌ترين دشت‌ها از سوي مديرعامل شركت آب منطقه‌اي استان يزد ابرقو، دشت يزد اردكان، هرات و مروه بهادران اعلام مي‌شود كه وي نسبت به خطرات ناشي از وضعيت نامناسب دشت‌ها همچون نشست زمين، ايجاد حفره‌هاي عميق، شكاف در جاده ترانزيتي و بحران كم‌آبي اظهار نگراني مي‌كند.
علي‌اكبر اولياء، نماینده مردم يزد در مجلس با ذكر اينكه با چشم‌انداز نگران‌كننده‌اي در سفره‌هاي زيرزميني روبه‌روهستيم، افت سالانه دشت‌هاي يزد را 20 تا 40 سانتي متر مي‌داند و مي‌گويد: هم‌اكنون شاهد ترك خوردگي جاده‌ها و تغيير در بافت و زيرسازي‌هاي زمين هستيم كه به‌طور مرتب بايد آنها را مرمت كنيم. وي مي‌گويد: حفره ايجاد شده در دشت چهل‌گتا، نزديك به 150 متر شده است كه بايد براي برون‌رفت از اين بحران راهكاري عملي انديشيده شود.
توقف برداشت آب از دشت‌هاي ممنوعه و اجراي طرح‌هاي تغذيه مصنوعي در اين دشت‌ها مي‌تواند به‌عنوان راهكاري مهم تلقي شود كه به گفته مهندس اولیاء، وزارت نيرو در اجراي آن موفق نبوده است.
اولياء تصريح مي‌كند: مخازن آب، تنها درصورت وجود سال پرباران، قدرت ذخيره خواهند داشت؛ در غير اين صورت حيات مردم از نظر تامين آب شرب و فرونشست زمين با مشكلات جدي مواجه مي‌شود.
لازم به ذکر است که نماینده یزد طی مکاتبات و جلسات متعدد خواستار اجرایی شدن طرح انتقال آب به یزد که از مصوبات سفر هیات دولت و تاکید مقام معظم رهبری در سفر به یزد میباشد شده است.
منبع روزنامه همشهری

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا